Зміст:

1. Шенгенська віза.

2. Довгострокова віза з метою навчання в Чехії.

3. “Синя карта” – віза для висококваліфікованих працівників.

4. Віза з метою сезонного працевлаштування.

5. Довгострокова віза з метою працевлаштування.

6. Довгострокова віза «Режим Україна».

 

Шенгенська віза.

Шенгенську візу відкривають тоді, коли заявник готується до недовготривалої роботи в Чехії - до 90 днів. Це пов’язано з тим, що в країні заборонено працювати при наявності виключно біометричного паспорта без візи.

Втім, нагадаємо – безвізовий режим із країнами Шенгенської зони доступний лише для власників біометричних закордонних паспортів.

Якщо ж у Вас закордонний паспорт старого зразка – доведеться таки звертатись до консульської установи та отримати шенгенську візу, або ж таки виробити біометричний закордонний паспорт.

Нагадаємо, правило 90/180 діє і для власників біометричних паспортів, і для тих, хто має шенгенську короткострокову візу. Згідно із цим правилом Ви можете перебувати у Чехії не більше 90 днів із 180. В іншому випадку Вам може загрожувати депортація і позбавлення права в’їзду у країни Шенгенської зони на декілька років. Щоб не помилитись у підрахунку «використаних днів» Ви можете скористатись спеціальним шенгенським калькулятором.

 

Довгострокова віза з метою навчання в Чехії.

Якщо ви плануєте короткострокове навчання у Чехії, як-от семінари чи курси, і їх тривалість не перевищує ліміт дозволених 90 днів упродовж півроку – можете їхати без візи.

Якщо ж у вас на меті навчання, що триватиме довше ( як от навчання в коледжі чи університеті) – доведеться отримати довгострокову вызу з метою навчання. Така віза дозволяє перебувати у Чехії до 1 року. Якщо ваше навчання триватиме довше, потрібно щонайменше за 4 місяці до її закінчення подати заяву на довгострокове перебування – це можна зробити безпосередньо у Чехії.

Учні, студенти та післядипломні студенти, які їдуть навчатися у Чехію звільняються від сплати консульського збору. Ще одна хороша новина для студентів - навчальна віза дозволяє працювати. Щоправда, тут важливо не переривати навчання, інакше Вас можуть звинуватити у порушенні правил перебування у Чехії. 

 

“Синя карта” – віза для висококваліфікованих працівників.

“Синя карта” – це фактично аналог зеленої карти у США. На таку візу можуть претендувати лише висококваліфіковані працівники, як от працівники медицини, ІТ сфери, такі як системні аналітики і розробники програмного забезпечення та технічних професій, зокрема таких як інженери-механіки. Під терміном «висока кваліфікація» вважається закінчена вища освіта або вища професійна освіта, яка тривала не менше 3 років.

Синя карта дає ряд переваг. Зокрема, власники таких “Синіх карток" можуть вільно пересуватися на території Шенгенської зони і навіть можуть , а також мають сприятливі умови для отримання чеського громадянства та возз’єднання сім’ї.  

Отримати синю карту можуть лише ті, хто уклав з роботодавцем трудовий договір на період не коротший, ніж на рік. Саму ж синю карту видають терміном на три місяці довший, ніж на період вказаний в договорі, але не більше, ніж на два роки. Рішення щодо заяви про отримання синьої картки приймає Міністерство внутрішніх справ протягом 90 днів з дати подання заяви.

Якщо роботодавець є учасником проекту “Синя карта”, це суттєво спрощує процедуру подачі і скорочує час розгляду заявки. Дату подачі документів призначає Міністерство, а співбесіду проходити вже не доведеться.

Віза з метою сезонного працевлаштування.

Призначена для сезонних робіт – таких як робота в сільському господарстві (рослинництво, тваринництво, полювання), лісове господарство, харчування та гостинність, спорт та розваги. Таку візу можна отримати у порівняно короткі строки (процедура виготовлення документів становитиме від 10 до 30 днів).

Залежно від часу, на який вас запрошує роботодавець, сезонна віза може бути  короткостроковою - максимум 90 днів перебування у Чехії, або довгостроковою, що дозволяє працювати щонайбільше 180 днів.

 

Довгострокова віза з метою працевлаштування

Віза такого типу видається для працевлаштування на 1-2 роки з можливістю продовження візи на території Чеської республіки.

Втім, проблемою такої візи є те, що для її отримання необхідна реєструватися для подачі заяви у Генеральному консульстві ЧР шляхом попередньої реєстрації через e-mail адресу Як показує практика, така реєстрація є практично неможлива. До слова, на сторінці консульства радять – якщо не можете зареєструватися через швидке заповнення квот – обирайте працедавця, що є учасником спеціальної урядової програми «Режим Україна» - для їх працівників діє спеціальна спрощена схема отримання візи.

 

Довгострокова віза «Режим Україна».

Така віза надається терміном від 1 до 2 років із можливістю продовжити її вже на території ЧР. Серед незручностей – чекати візу такого типу доведеться від 4 до 9 місяців.

Перевагою довгострокової візи за цією програмою є спрощена схема реєстрації, у порівнянні зі довгостроковою візою з метою працевлаштування. Реєстрацію для отримання такої візи проводить Ваш роботодавець, а Ви лише отримуєте СМС або лист на електронну пошту із повідомленням часу та дати.

 

 

Зміст:

1. Пакет документів.

2. Обов’язкові документи при подачі на візу.

3. Вартість візового збору.

 

Пакет документів.

Для отримання чеської робочої чи в’їзної візи необхідно підготувати пакет документів, який складається з:

  • візової анкети, заповненої від руки латинкою - якщо подаються на шенгенську візу; чи друковану чеською мовою - коли подаються на довгострокову візу типу D чи довгострокове перебування;
  • заяви на робочу або синю карту, коли подаються на неї;
  • оригіналу закордонного паспорта та копій усіх заповнених сторінок. Паспорт повинен мати щонайменше дві вільні сторінки, бути виданий протягом останніх 10 років, а термін його дії має тривати ще три місяці після запланованого закінчення візи;
  • оригіналу українського паспорта та копій усіх заповнених сторінок. Якщо заявник має ID-картку, то повинен подати й документ про місце своєї реєстрації;
  • фото розміром 3,5×4,5 см. Воно повинне бути кольоровим на білому фоні. На звороті варто написати ім’я і прізвище заявника латинкою. На шенгенську візу достатньо одного фото, а на робочу і синю карту – три;
  • медичної страховки. Приймаються лише ті, які виготовлені в акредитованих компаніях;
  • довідки про несудимість в країні, де заявник постійно проживав протягом останніх трьох років;
  • оригіналів документів, що підтверджують підстави для видачі візи. Сюди належить трудовий договір чи угода про майбутній контракт, дозвіл на роботу, офіційний лист від роботодавця;
  • підтвердження місця проживання в Чехії. Тобто, потрібно надати договір оренди чи нотаріально затверджений лист власника житла;
  • довідки про зайнятість і доходи. Якщо заявник не працює, то повинен надати письмове пояснення фінансового становища з підписом. Таку довідку потрібно тільки для шенгенської візи;
  • документів, що підтверджують професійну компетентність для виконання необхідної роботи, коли заявник претендує на робочу карту. А також документів, що свідчать про високу кваліфікацію, коли подають заявку на синю карту.

 

Обов’язкові документи при подачі на візу.

Обов'язково потрібно принести оригінали паспортів та документів, що підтверджують підстави для видачі візи. Все решта повинно бути у нотаріально засвідчених копіях і написано чеською мовою. В іншому випадку, документи потрібно перекласти і завірити.

Ще треба мати з собою конверт з марками й вказаною адресою заявника.

 

Вартість візового збору.

У консульстві потрібно оплатити й візовий збір у євро. Його ціна залежить від типу візи та у чеських кронах становить:

  • за шенгенську (короткострокову) візу - 35 євро (900 крон);
  • за довгострокову візу — 2500 крон;
  • за в’їзну візу для робочої чи синьої карти — 1000 крон.

За шенгенську візу, яка дає право на короткотривалу роботу в Чехії, не платять особи молодші за 26 років та старші 60, а також ті, хто доведуть своє чеське походження.

За довгострокову візу не треба платити дітям до 6 років, а також тим, хто відкриває її з науковою чи навчальною метою.

Потрібно готуватися до можливої співбесіди в консульстві. Проводять її чеською чи російською мовами. Якщо заявник не розуміє жодної, то має забезпечити собі перекладача.

 

Зміст:

1.Товари.

2. Гроші.

3. Продукти.

4. Рослини і тварини.

5. Медикаменти.

6. Наркотичні речовини.

7. Зброя, боєприпаси та вибухові речовини.

 

Деякі аспекти митного законодавства щодо ввезення до Чеської Республіки:

1. Товари.

Громадяни України можуть ввести з собою (для особистого споживання або як подарунок):

  • 50 сигарет, або 25 сигарил (сигарети вагою до 3 г кожна), або 10 сигар, або 50 г тютюну, або пропорційний набір цих виробів;
  • спиртні та алкогольні напої з міцністю більше 22% чи неденатований етил-алкоголь з міцністю більше 80% – до 1 літру; або спиртні та алкогольні напої, аперитиви з вина чи алкоголю, тафія з міцністю понад 22%, ігристі вина і лікеро-вина – до 1 літру чи пропорційний набір цих виробів; а також неігристі вина – до 2 літрів;
  • 50 грам парфумів і 0,25 літра туалетної води;
  • лікарські засоби для особистих потреб під час поїздки.

Вартість предметів особистого користування не повинна перевищувати 430 євро на дорослого і 150 євро на дитину (вік до 15 років).

Особам, які ввозять дані предмети, має виповнитися 17 років.

 

2. Гроші.

При в'їзді з території країн ЄС обмежень на суму валюти немає. Якщо подорож почалася із країни, що не входить в ЄС, а сума грошових коштів (у тому числі банкноти і монети, цінні папери, дорожні чеки, товари високої цінності, такі як дорогоцінні метали і каміння) перевищує 10 000 євро, потрібне їхнє декларування.

 

3. Продукти.

Ввезення продуктів, що містять м'ясо і молоко, на територію Чехії заборонений. Виняток - ретельно упаковане дієтичне і дитяче харчування масою до 2 кг.

 

4. Рослини і тварини.

Ввезення домашніх тварин допускається тільки в разі наявності ветеринарного паспорта, чіпу, свідоцтва європейського зразка та довідки про щеплення від сказу. Ввезення рослин та продуктів рослинного походження є можливим виключно після проведення ввізної біолого-медичної перевірки. Ввіз представників окремих видів флори та фауни, які перебувають під захистом, можливий тільки за умов чеського та європейського законодавства.

 

5. Медикаменти.

Дозволено ввезення медикаментів для особистого використання, але на деякі їх види доведеться зробити завірення рецепту у нотаріуса.

 

6. Наркотичні речовини.

Будь-яке фізичне переміщення наркотичних речовин з території однієї держави на територію другої держави (та у рамках ЄС) можливо тільки при наявності дозволу Міністерства охорони здоров'я Чеської республіки. Транзит територією Чеської республіки можливий тільки при наявності дозволу на вивіз, який виданий відповідним компетентним органом країни походження вантажу, якщо таке необхідно згідно юридичних норм країни походження вантажу.

 

7. Зброя, боєприпаси та вибухові речовини.

Вогнепальну, спортивну, мисливську або історичну зброю та боєприпаси до них на обмежений строк  можна ввезти із обов’язковим зворотним вивезенням, утримувати або носити на території Чеської Республіки, або ж провозити транзитом тільки при наявності дозволу на ввіз та збройового листу. Такий збройовий лист на підставі запиту може видати Посольство або консульство Чеської Республіки. Дозвіл на ввезення вибухових речовин може бути наданий тільки юридичній особі.

 

Зміст:

  1. Необхідні документи.
  2. Що вимагає дозвіл на роботу.
  3. Важлива інформація.

 

Необхідні документи.

Документи:

  1. на робочу карту;
  2. дійсний закордонний  не старше 10 років, паспорт повинен мати мінімально дві вільні сторінки та строк дії паспорта повинен бути мінімально 3 місяці після завершення терміну дії візи; не повинен бути пошкоджений;
  3. 2 однакові фотографії, які відповідають актуальному вигляду заявника;
  4. трудовий договір, договір про трудову діяльність або договір про майбутній договір (у цьому випадку потрібно надати як оригінал документу, так і нотаріально завірену копію; оригінал одразу повертається заявнику), в якому сторони зобов'язуються  в узгоджений термін укласти трудовий договір, що містить положення, з якого випливає, що щомісячний розмір заробітної плати, окладу або винагороди іноземця, не буде нижчий, ніж базова ставка мінімальної місячної заробітної плати. Щотижнева робоча доба у кожних основних  трудових відносинах повинна бути не менше 15 годин. Іноземець зобов'язаний представити цей документ чеською мовою та переклад має бути нотаріально завірений, зрозумілий іноземцеві або  має бути мовою, зрозумілою іноземцеві та бути нотаріально завіреним перекладом  на чеську мову;
  5. інші документи:
  • документи, що підтверджують професійну компетентність для виконання необхідної роботи (при подачі заяви документ про нострифікацію не потрібний; одночасно наполегливо рекомендуємо надавати як оригінал документу, так і завірену копію, оскільки консульство згідно із законом може у окремих випадках вимагати надання оригіналу документу з метою перевірки його автентичності; оригінал після цього одразу повертається заявнику), або
  • дозвіл на роботу, якщо вимагається (звертаємо увагу, що у випадку іноземця, який є партнером, статутним органом або членом статутного органу чи іншого органу комерційної корпорації, що виконує для цієї юридичної особи завдання, що виникають з предмету її діяльності, або іноземця який має намір здійснювати сезонне працевлаштування, не має права подавати заяву на робочу карту, навіть якщо він має дозвіл на роботу), або
  • документ, який підтверджує, що мова ведеться про іноземця відповідно з §98 закону про працевлаштування  (тобто іноземці, які не потребують для виконання роботи дозвіл на роботу) і
  • якщо мова йде про продуктивність регульованої професії, потрібно представити документ, що підтверджує виконання умов для здійснення такої професії;
  1. довідка про несудимість в Україні (Повна) – у випадку, якщо іноземець за останні 3 роки перебував безперервно строком довше ніж 6 місяців  в іншій країні, ніж в Україні, консульство має право вимагати надати також довідку про несудимість з цієї країни, якщо для цього є підстави (у цьому сенсі вирішальне значення має те, що дозвіл на проживання, виданий цією іншою державою, перевищує 6 місяців, а не фактичне проживання заявника в цій іншій країні); у випадку, що іноземець протягом життя змінював прізвище чи ім'я, потрібно докласти також такі довідки на всі попередні імена.

 

Що вимагає дозвіл на роботу.

Дозвіл на роботу за законом № 435/2004 Sb., про працевлаштування, також вимагає:

  • у випадку іноземця, якого роботодавцем є іноземна юридична особа і який є своїм роботодавцем на основі договору з чеською юридичною особою або фізичною особою посланий для виконання робіт на територію ЧР для виконання завдань, що випливають з цього договору;
  • або у випадку, коли іноземець буде  працівником на сезон та працевлаштований  діяльністю, яка залежить від зміни пори року, але найдовше протягом 6 місяців у календарному році, якщо між окремими роботами на території ЧР, пройде строк не менше 6 місяців; який буде працевлаштований на  певний період у цілях підвищення своїх навичок і кваліфікації в обраній роботи (стажування), але на строк не довше 6 місяців. Цей період може бути продовжено, однак не довше  ніж на термін необхідний для отримання професійної кваліфікації відповідно до законодавства, чинного в ЧР;
  • до 26 років віку працевлаштування  тимчасові та обмежені у часі роботи у рамках обміну між навчальними закладами або в рамках програми для молоді, у яких ЧР приймає участь.

 

Важлива інформація:

  • В’їзна віза з метою отримання дозволу на перебування надається  строком дії на 6 місяців та строком дозволеного перебування на території ЧР до 60 днів. Після в’їзду на територію ЧР з такою візою іноземець повинен до 3-х робочих днів особисто звернутися до відповідного до проживання іноземця відділу з питань притулку та міграційної політики Міністерства внутрішніх справ для подання заяви на оформлення картки дозволу на перебування. Такий дозвіл потім буде видано протягом 60 днів.
  • Діючий дозвіл на перебування дає можливість власнику у терміну дії перебувати на території інших країн шенгенської угоди крім ЧР до 90 днів у будь-якому коридорі 180 днів.
  • Документи для оформлення дозволу на довгострокове проживання на момент подачі не повинні бути старші 180 днів від дати видачі з наступними винятками: закордонний паспорт, метричні документи та фотографії, якщо відповідають теперешньому вигляду заявника, мають необмежений строк дії.
  • Всі документи повинні бути на чеській мові або офіційно перекладені до чеської мови. У випадку українських документів не вимагається апостиль, достатньо нотаріального засвідчення.
  • Заявник повинен сплатити встановлений збір, якщо його заява підлягає оплати.
  • Заяву на отримання робочої карти розглядає Міністерство внутрішніх справ до 60 днів  від дня подачі заяви, в особливих випадках до 90 днів.
  • Робоча карта надається на строк, на який було укладено робочий договір або договір про робочу діяльність, будь-який не більш ніж на 2 роки; у випадку якщо іноземець надає дозвіл на працевлаштування, робоча карта надається на строк зазначений у дозволі на працевлаштування.

 

Зміст:
1. Що необхідно взяти з собою на роботу в Чехію.
2. Документи.
3. Особисті речі.
4. Одяг.
5. Засоби особистої гігієни.
6. Постільна білизна, рушники.
7. Посуд.
8. Їжа.
9. Сигарети.
10. Медикаменти.
11. Гроші.
12. Спеціальний інструмент.
13. Що ще може знадобитися в Чехії.

 

Що необхідно взяти з собою на роботу в Чехію.
Живучи вдома, ми подекуди не звертаємо уваги на побутові речі, якими користуємося щодня. Ми оточуємо себе великою кількістю предметів гігієни, побутовою технікою, одягом і здається, що так буде завжди, що все необхідне завжди буде під рукою. Як тільки заболіла голова, ми знаємо, де взяти таблетку і як вона називається. А при необхідності, завжди можна зайти в найближчу аптеку і докупити відсутні препарати. Але, вирушаючи на роботу за кордон, ми не можемо передбачити все, що нам може знадобитися. Особливо, коли їдеш перший раз і не знаєш назв самих елементарних товарів і де їх можна купити. Тому, краще підготуватися заздалегідь і взяти з собою те, що може знадобитися на перший час.
У сьогоднішній статті ми розповімо, що потрібно взяти з собою в Чехію, про що варто не забути і як заощадити час в незнайомій країні на придбання того, що можна було взяти з собою з дому.
Звичайно, для кожної людини існує індивідуальний список речей, без яких він не може обходитися. Це і медичні препарати при хронічних хворобах, та спецодяг для роботи. Але є і обов’язковий список, без яких не обійдеться жодна людина. Саме цей набір речей ми і розглянемо.

 

Документи.
Збір документів для працевлаштування в Чехії – це досить довгий і трудомісткий процес. Необхідно зібрати особисті документи та довідки, так і дочекатися паперів від наймача. Але якщо ви вже пройшли всі ці труднощі, то вам залишається лише взяти з собою найнеобхідніше:
•    Закордонний паспорт з відміткою про видачу робочої візи;
•    Документ від роботодавця; 
•    Медична страховка.
Всі інші документи повинен надати наймач. До них належить страхування, житло, запрошення на роботу. Але якщо ви хворієте і вам необхідно провезти з собою препарати на курс лікування, то ви повинні надати довідку від лікаря. Якщо ви плануєте їхати на особистому транспорті, то також необхідно надати документи на автомобіль. Ви повинні мати:
•    Права на водіння автотранспортного засобу. 
•    Реєстраційне свідоцтво ТЗ;
•    Якщо ви користуєтеся автомобілем за дорученням, то також надати її;
•    Страховий поліс на ТЗ.


Особисті речі.
Щоб зібрати перелік речей, наближених до реальних запитів, ми вивчили велику кількість повідомлень. Тому, ми зупинилися на тих особистих речах, про які люди писали найчастіше й відсутність яких вони відчували максимально гостро. Але не забуваймо, що індивідуальні потреби звичайно ж у всіх різні і ви можете сміливо доповнити цей перелік своїми особистими уподобаннями. Якщо у вас, приміром, стоять брекети, то зрозуміло, що потрібно взяти велику кількість засобів по догляду за ними (йоржик, зубна нитка, спеціальна паста, ополіскувач для порожнини рота). Але ми не будемо зупинятися на таких специфічних речах і звернемо увагу на найбільш популярні і широко використовувані.


Одяг.
Вирушаючи на роботу, ви приблизно розумієте, в який час року ви будете там перебувати. Тому, беріть одяг відповідно до сезону. Не треба брати багато речей, адже можливі переїзди або зміна місця роботи. Візьміть найнеобхідніше по сезону, а пізніше можна буде докупити одяг в місцевих магазинах, вона там коштує не дорого. Але є ще кілька нюансів, на які варто звернути увагу:
•    Можливість продовження роботи. Якщо ви розумієте, що зможете залишитися довше, ніж на планований сезон, візьміть кілька речей з перспективою. Але не багато, раптом ви в підсумку не залишитеся;
•    Умови роботи. Якщо ви заздалегідь знаєте, що будете працювати влітку на рибному заводі, то потрібно взяти з собою теплі речі. На заводі завжди низька температура і вогкість, тому беріть теплі шкарпетки, светр і штани.


Засоби особистої гігієни.
У кожного з нас вдома стоїть цілий арсенал всього необхідного. Це шампуні, гелі, бальзами, маски для волосся та інше. Все це везти з собою не обов’язково. Можна взяти лише шампунь і мило, а все інше ви зможете придбати в супермаркетах на місці. Таким чином, ви полегшите свій багаж і вбережете себе від пролився бальзамів і масок.

 

Постільна білизна, рушники.
Без цього складно обійтися, адже не всі господарі житла нададуть вам постільну білизну, а тим більше рушник. Так і бути впевненим в їх чистоті ви не можете. Тому, візьміть з собою як мінімум один комплект недорогого білизни. Краще взяти 2 маленьких рушники: для тіла та обличчя. Адже великий банний займає багато місця у валізі і довго сохне. Маленьке буде куди зручніше.

 

Посуд.
Як правило, здається житло вже укомплектоване великою кількістю посуду для всіх проживаючих. Вам немає потреби везти з собою каструлі і сковорідки. Максимум, можете взяти собі пару тарілок, ложку, вилку і чашку, якщо не сильно любите користуватися громадськими. Зручним буде взяти з собою кілька лотків для їжі. Якщо ви приготуєте їжу, складіть її в лоток і поставте в холодильник. Таким чином, ви не будете займати каструлі і дасте можливість іншим працівникам приготувати в них.


Їжа.
Звичайно, везти з собою їжу на весь термін перебування ніхто не збирається. Але і з порожніми руками не поїдеш, адже їсти в будь-якому випадку захочеться, а можливість відразу купити продукти може бути не завжди. Але, хто знає, що для ввезення в Чехію існують певні обмеження. По-перше, це продукти тваринного походження. Не беріть з собою м’ясо, сало, ковбасу, вершкове масло або сир. Їх обов’язково дістануть з сумки і попросять викинути. Крупи і цукор можна ввозити в кількості до 1 кг, але чи потрібні вони вам у такій кількості – не впевнені. Тим більше, що польські продукти деколи дешевше і краще, ніж українські. Тому, можете взяти на перший час невелику баночку кави, півкілограма цукру, маленьку пачку макаронів. Все інше зможете купити в найближчому магазині. І пам’ятайте, що упаковки повинні бути закритими, в заводській упаковці.


Сигарети.
Багато хто вже перейшли на самостійну забивання гільз тютюном, адже так сигарети коштують дешевше, ніж звичні нам готові в пачці. Сигарети – це дуже дороге задоволення в Чехії, тому прикордонники ставлять жорсткі умови їх перевезення. Якщо ви їдете на автобусі або машині, то зможете провезти лише 2 пачки. Якщо на літаку 2 блоку. І це за умови, що вам вже виповнилося 17 років. Все інше доведеться купувати вже на місці, при цьому виклавши немаленьку суму.


Медикаменти.
Лікарські препарати повинні бути у будь-якому випадку. Адже при виникненні хвороби, важко пояснити провізора в аптеці, що вам потрібно і крім цього, у вас можуть попросити рецепт від лікаря. А їхати в поліклініку при простому отруєння або мігрені не завжди зручно. Тому, запасіться з дому самим необхідним:
•    Індивідуальні лікарські засоби. Тільки ви знаєте, які ліки краще всього вам допомагає і що саме може знадобитися за період роботи в Чехії Можливо, у вас є хронічні хвороби або ви схильні до якого-небудь захворювання.
•    Знеболюючі препарати. Навіть якщо у вас рідко болить голова, ніхто не застрахований від раптового зубного болю або мігрені. Тому, обов’язково візьміть собі препарати для зняття болю, головне, щоб в їх складі не було сильнодіючих та/або наркотичних засобів.
•    Адсорбуючі препарати, показані при харчових отруєннях. Це може бути звичний нам активоване вугілля або інші, відомі вам ліки.
•    Протипростудні. Якщо у вас раптово піднялася температура, відчуваєте озноб, то краще відразу взяти протипростудні медикаменти, типу Колдрексу. Адже ходити до лікаря і відпрошуватися з роботи кожен раз, як підніметься температура, не завжди вийде.


Гроші.
Для іноземців, що їдуть на роботу в Чехію, не встановлена конкретна мінімальна сума для ввезення. Все залежить від того, скільки грошей вам потрібно для існування до першої зарплати. Прорахуйте приблизну вартість харчування, оренди житла, кошти на форс-мажорні обставини. Можливо, житло буде надано безкоштовно, харчуватися ви будете в кафе, в якому ви працюєте і форс-мажорів не буде. Це здорово, але буває і навпаки. Тому, дізнайтеся нюанси у роботодавця і приблизно оцініть розмір очікуваних витрат.


Спеціальний інструмент.
Якщо ваша робота пов’язана з використанням спеціалізованого інструменту, швидше за все вам його видасть роботодавець. Будівельникам або працівникам на заводі все необхідне надається в повному обсязі. Звичайно, якщо ви працюєте майстром манікюру і у вас є свій дорогий інструмент, з яким ви працюєте, його можна взяти з собою. Але ось кухареві свій улюблений ніж краще не везти, адже його можуть розцінити, як холодну зброю, і вилучити. Тому, керуйтеся логікою і здоровим глуздом, коли збирати валізи.


Що ще може знадобитися в Чехії?
Крім явно необхідних речей, потрібно подбати і про свій комфорт. Адже навіть дрібниці здатні поліпшити наш настрій від перебування в чужій країні.
•    Чеська сім-карта. Придбати картку і ознайомитися з її умовами можна на касі супермаркету, в газетному кіоску, в місцях продажу квитків та проїзних. Користуватися чеськими операторами набагато вигідніше, ніж українськими. Та й просто без зв’язку важко обійтися, адже потрібно підтримувати зв’язок з роботодавцем, господарем житла, співробітниками;
•    Розмовник. Якщо ви погано володієте чеською мовою, купіть собі розмовник у паперовому вигляді або скачайте на телефон в електронному. І коли у вас буде час, приділіть його вивчення найнеобхідніших слів і фраз. Вони вам рано чи пізно знадобляться.
 

• Заповнена спеціальна анкета;

Заповнюється анкета в 3 екземплярах польською мовою, друкованими літерами. 2 анкети для уряду, одна залишається вам як підтвердження складання внеску. Безкоштовний примірник анкети ви завжди можете отримати в Wydziale do Spraw Cudzoziemców;

• 4 фотографії 3,5cm x 4,5cm зроблені не пізніше 6 місяців до дня подачі документів;

• Оригінал закордонного паспорта і 2 екземпляри копій всіх сторінок паспорта (можна зробити на місці);

• Підтвердження оплати за карту побуту (чек). Каса також знаходиться в приміщенні;

• Медична страховка на період перебування в Польщі;

• Документ, який є підставою для отримання карти побиту (для студентів - zaświadczenie o przyjęciu na studia, за програмою возз'єднання - карта побиту чоловіка/дружини, по роботі - контракт про працевлаштування і т.д.);

• Відбитки пальців для біометрії (знімає співробітник на місці);

• Підтвердження джерела постійного доходу або наявності достатнього обсягу коштів для проживання в Польщі протягом терміну дії карти. Таким підтвердженням може бути виписка стану банківського рахунку (wyciąg z konta bankowego).

Розраховується виходячи з мінімальної необхідної суми для проживання - близько 700 PLN на місяць + оплата за житло на весь період дії карти + оплата за навчання (якщо карта виробляється на основі навчання) та гроші на квиток додому.

 У різних містах вимоги можуть дещо відрізнятися, тому слід бути готовим до того, що від вас попросять:

• Оригінал свідоцтва про народження і присяжний переклад документа на польську мову (для отримання ПМП за походженням);

• Документи на право власності на нерухомість або договір про оренду житла (umowa najmu). Для студентів, котрі проживають у гуртожитку - документ від адміністратора гуртожитку;

• Копії оплати комунальних послуг, інтернету і тд.;

• Постійна прописка (zameldowanie), якщо є - ця адреса буде вказана на зворотному боці вашої карти побиту.

Зміст:
1. Що таке Tax Free.
2. Оформлення чека Tax Free в торговому центрі.
3. Повернення Tax Free в аеропортах Чехії.
4. Повернення Tax Free в Празі.
5. Повернення Tax Free в празькому магазині.

 

Що таке Tax Free.
Це система повернення податку для іноземців, які купують товар для особистого використання. Для вас це можливість купити товар з хорошою знижкою. Відпочиваючи на території Євросоюзу, українці нерідко набувають для себе і своєї сім'ї взуття, одяг, прикраси, музичні інструменти, парфум, цифрову та побутову техніку та ін. В Чеській Республіці ПДВ становить 21%, а податок на деякі товари особистого користування (окуляри, ліки) - 15%. Громадяни країн, які не входять до ЄС, мають право на повернення ПДВ, але для цього сума покупки повинна перевищувати 2000 CZK.
Система повернення ПДВ при покупці іноземцями товару в магазинах називається Tax Free. У числі 50 країн, які відшкодовують нерезидентам країни сплачений податок за покупки, - Чеська Республіка. Звичайно, це зручно. Але є ряд моментів, які варто враховувати, вирушаючи до Чехії. На повернення Tax Free не варто розраховувати, купуючи в Чеській Республіці дорогоцінні вироби, зброю, транспортні засоби, продукти харчування і товари, куплені в мережі інтернет.
Вирахуванням не зможуть скористатися іноземні громадяни, які перебувають в цій країні за робочою візою, а також мають посвідку на проживання в Чехії або інших країнах, де були здійснені покупки.
При поверненні податку стягуються комісії і збори, після яких можна отримати тільки 11% від вартості покупки сумою понад 2000 чеських крон.
Чеки Tax Free дійсні півроку. Термін дії печатки митниці - 3 місяці, саме за цей період потрібно вивезти придбаний товар з Чехії.

 

Оформлення чека Tax Free в торговому центрі.
У Празі більшість магазинів бере участь в програмі «Tax Free Shopping Global Blue», і ніяких проблем не виникає. Важливо зберігати товарні чеки, а куплений товар повинен залишатися в цілості, з ярликами до проходження митного контролю. Штамп чеської митниці в бланку Tax Free знімає обмеження, і тоді придбаний товар можна використовувати. Сплативши покупку в магазині, треба обов'язково простежити, щоб продавець прикріпив чек до спеціального бланку з печаткою торгового закладу. Форму Tax Free в паперовому вигляді потрібно самостійно заповнити латиницею, причому безпомилково.
Нерідко під час відпочинку в Чехії туристи відвідують інші країни ЄС, щось там купують і їдуть назад до Праги. В цьому випадку при наявності магазинних чеків оформлення повернення податку робиться в Чехії, тобто в країні, звідки ви повертаєтеся додому. 

 

Повернення Tax Free в аеропортах Чехії.
Відшкодування податкових коштів можна отримати різними способами, про які йтиметься нижче. Але найоптимальніший варіант - зробити повернення в аеропорту. Алгоритм відшкодування Tax Free в чеських міжнародних аеропортах Праги, Карлових Вар і Пардубіце наступний. На митному посту потрібно пред'явити форму Tax Free, товарний чек, квиток на літак і невикористані покупки з ярликами. Важливо, щоб бланк був правильно заповнений. Речі, що підлягають поверненню ПДВ, на митниці потрібно пред'явити швидко, тому їх не слід укладати на дно валізи, і вони повинні знаходитися в прозорій упаковці. Співробітник митного контролю обов'язково справить звірку даних на ярлику і на чекових квитанціях. Якщо все нормально, він проставить штамп на бланку, і справа наполовину зроблено. Після проходження реєстрації на рейс і здачі багажу турист повинен знайти стійку з написом «Tax Free Cash Refund / Cash Point / Travelex». У зоні Duty Free таких стійок кілька, і в цьому випадку вам допоможе логотип на бланку з магазину. 
За отримання готівкових коштів віднімається додатковий збір близько 80 CZK з кожної форми. Якщо ви хочете отримати належні вам грошові кошти на банківську карту, номер якої зазначений в заповненому вами бланку Tax Free, то наступним кроком, після отримання штампа у митника, буде відправлення конверта з документами в операційну компанію Tax Free в Чехії. На конверті вказані її назву і адресу. Для відправки документів в зоні аеропорту встановлені спеціальні скриньки. Виконавши всі необхідні процедури, ви можете сміливо проходити через пост прикордонної і йти до літака. 

 

Повернення Tax Free в Празі. 
У чеській столиці 2 компанії здійснюють повернення податку Такс Фрі. Вони знаходяться в туристичному центрі міста. Офіси «Global Blue Tax Free» розташовані за адресами:
•    Panska 6,
•    Namesti Republiky 8,
•    Vodickova 38,
•    Staroměstské náměstí 27.
•    Офіси «Premier Tax Free» знаходяться на вулицях:
•    Melantrichova 17,
•    Vaclavske nam.18,
•    Týn 3, Ungelt.
Вибір потрібної компанії вам знову-таки підкаже логотип на конверті. В аеропорту все одно доведеться проходити митний контроль з пред'явленням чеків. І точно так же після проставлення штампа документи потрібно опустити в спеціальний ящик, щоб компанія, яка виплатила кошти, отримала їх. Це важливо зробити, інакше гроші, видані в празькому офісі, будуть зняті з вашого рахунку. 

 

Повернення Tax Free в празькому магазині.
У великих магазинах Праги при оплаті товару міжнародної банківською картою (Visa, MasterCard, Amex, Diners, JCB, CUP) повернення податку можуть зробити, перерахувавши певну суму назад на ваш рахунок. Для цього продавцю треба пред'явити закордонний паспорт з туристичною візою. Але і в цьому випадку чеки ретельно зберігаються, бланк заповнюється, і далі в аеропорту всі дії відбуваються за схемою.
Повернення Tax Free в Празі виробляють в торгових центрах PALLADIUM на вул. Namesti Republiky, Erpet на Староміської пл., VAN GRAAF на Вацлавській пл., Fashion Arena на ул.Zamenhofova і Nový Smíchov на вул. Plzeňská. 

Людям, котрі часто подорожують, а також тим, хто працює та живе у Польщі рано чи пізно доведеться відкрити рахунок у польському банку. Як це зробити швидко й «безболісно» — читай в нашому спеціальному матеріалі.

Рахунок в польському банку вам знадобиться для оплати за товари чи послуги, а також дозволить розширити власну бізнес-сферу, адже таким чином ви зможете розраховуватися з європейськими компаніями, а не лише тими, які працюють у Польщі. Тим більше, що для відкриття такого рахунку не знадобляться тонни документів. Зазвичай достатньо закордонного паспорту та ідентифікаційного коду.

Почнімо з того, що не варто реєструватися онлайн, найбільш швидким та ефективним способом буде звернутися безпосередньо в обраний вами банк, де на місці можна здати всі документи та заповнити необхідні заяви.

 

Які документи потрібні для відкриття рахунку?

Відкрити рахунок може кожен українець, котрий зможе підтвердити свою особистість. Мова йде, звісно, про паспорт. Українські документи та посвідки тут вам зовсім не знадобляться. Тому краще мати при собі закордонний паспорт та посвідку на проживання. Деякі банки додатково вимагають номер PESEL (його ви можете отримати, звернувшись до державної адміністрації населеного пункту, де ви проживаєте, або де зареєстрований ваш працедавець).

Не виключено, що працівник банку може попросити вас надати йому також додаткові документи, такі як підтвердження про місце проживання. Не легковажте цими умовами і запам’ятатйте: чим більше документів ви підготуєте – тим більше шансів, що ви відкрите свій рахунок під час свого першого візиту в банківську установу.

 

На що варто звернути увагу?

Зазвичай за користування карткою й рахунком стягується певна плата. Хоч існує перелік банків, які такої плати не знімають. Проте будьте обережні і детально з’ясуйте, чи не зніматиметься у вас комісія під час користування іншим банкоматом або ж під час безготівкових переказів. Загалом – просто завжди ретельно вивчайте договір перш, ніж його підписати.

До речі, деякі банки пропонують відкриття спільного рахунку для подружжя, але обоє в парі повинні мати однаковий статус резиденції.

Цікаву пропозицію для українців підготував банк PKO BP, який не стягує комісій. Ви можете увійти на сайт і отримати всю необхідну інформацію, до того ж – українською мовою. 

 

Підписання договору з банком

Будьте особливо пильними під час підписання угоди. Якщо ви розумієте польську – ретельно його прочитайте, аби там не було підводних каменів. На щастя, чимало банків запустили роботу кол-центрів, де працюють фахівці зі знанням української мови. Проте якщо такого немає – ви можете попросити когось зі знайомих або навіть громадянина Польщі, які зможуть вам допомогти і роз’яснити умови договору перед його підписанням.

 

Що робити, якщо ви хочете змінити банк?

В такому випадку варто пам’ятати, що ви можете розірвати договір зі своїм банком тоді, коли вам заманеться. Проте після подачі заявки на розірвання договору має пройти 30 днів для того, аби ваш банк закрив рахунок, а кошти переказав на рахунок того банку, який ви собі оберети. В такому випадку краще з всіма питаннями щодо документів звернутися до вашого нового банку і пояснити ситуацію. Він і займеться вашим «переведенням».

БЕЗКОШТОВНА КОНСУЛЬТАЦІЯ

ТЕЛЕФОНУЙТЕ, МИ ЗАВЖДИ РАДІ ВАШОМУ ДЗВІНКУ